Prijsvechter Ryanair wil zijn prijzen voor vliegtickets aanzienlijk naar beneden brengen. De luchtvaartonderneming overweegt de gemiddelde prijs voor een vliegtuigticket te verlagen van 45 naar 25 euro.
Dat zei topman Michael O’Leary in de Duitse krant Welt am Sonntag.
Dankzij nieuwe vliegtuigen zal het brandstofverbruik per stoel verminderen, meent O’Leary. Hij refereerde ook aan de lage olieprijs en vindt dat de klanten van de voordelen moeten profiteren.
Ryanair wil zijn marktaandeel in Duitsland de komende jaren verviervoudigen, van de huidige 5 procent naar 20 procent. Daarbij sprak O’Leary over verregaande samenwerking met andere maatschappijen als Lufthansa, bijvoorbeeld door aan te sluiten op diens langeafstandsvluchten. “We zijn momenteel in gesprek met een aantal maatschappijen”, aldus de topman van het Ierse bedrijf.
Ryanair wil gebruikmaken van de moeilijkheden waar Lufthansa en Air Berlin mee kampen. De eerstegenoemde heeft dit jaar meerdere stakingen van personeel gezien terwijl Air Berlin al jaren in financiële nood zit.
Ryanair ziet Duitsland daarom juist nu als een groeimarkt. Vanaf eind oktober begint Ryanair met 15 nieuweroutes vanaf Berlijn Schönefeld, onder meer Brussel-Zaventem, Glasgow, een aantal Spaanse en Oost-Europese steden. Pijnlijk zal het voor Lufthansa en Air Berlijn zijn dat Ryanair ook binnenlandse vluchten tussen Berlijn en Keulen gaat uitvoeren, iets wat de Ieren in Duitsland tot nu toe nog niet gedaan hebben.
Invasie Schiphol van de baan
Plannen om ook op Schiphol vliegtuigen te stationeren zijn voorlopig in de ijskast gezet. Er zijn volgens topman O'Leary te weinig bruikbare start- en landingstijden, zei hij vorige maand.
Wel wordt vanaf eind deze maand vier keer per dag van en naar Dublin gevlogen vanaf Schiphol. Ryanair wil inzetten op hoge frequenties op de routes die het uitvoert vanaf Schiphol, schrijft Luchtvaartnieuws.nl. Dit in tegenstelling tot veel routes vanaf bijvoorbeeld Eindhoven en Maastricht, die maar enkele keren per week worden bediend. Op Schiphol wil de maatschappij zich nadrukkelijker richten op zakenreizigers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl